» Muzeum Sztuki Współczesnej (MOCAK)
Uczniowie klasy kompetencji międzykulturowych podczas zajęć w MOCAK-u w Krakowie prowadzonych przez doktorantkę IE UJ mają możliwość zapoznać się z dziedzictwem kulturowym oraz poznać sztukę współczesną podejmującą wątek pamięci, kultury, wielokulturowości. Szczególny nacisk kładziony jest na zapoznanie się ze sztuką europejską oraz ze społeczno-politycznym obrazem współczesnego świata i jego problemów tworzonym przez malarzy, fotografików, performerów. Podczas zajęć uczniowie uczą się deifniować konkretne terminy z zakresu socjologii, filozofii, kulturoznawsta oraz historii sztuki a także analizy i intepretacji dzieł sztuki.
30 WYSTAWA RADY EUROPY. POTRZEBA WOLNOŚCI. SZTUKA EUROPEJSKA PO 1945 ROKU - grudzień 2013
Młodzież miała okazję zobaczyć stałe zbiory, czyli prace takich artystów, jak choćby Mirosław Bałka, Rafał Bujnowski, Stanisław Dróżdż, Zofia Kulik, Natalia LL oraz kilka wystaw czasowych między innymi: "Potrzeba wolności. Sztuka europejska po 1945 roku" (wzięło w niej udział 47 artystów z różnych krajów); "Good boy" austriackiego artysty Erwina Wurma czy "Jej włosy" Krystyny Piotrowskiej.
Celem wizyty było nauczenie uczniów analizy dzieł sztuki reprezentujących różne nurty i kraje pochodzenia Autorów, a także poruszających zagadnienia polityczne i kulturowe, oraz odczytywania kodów współczesnej sztuki. Zestawienie poszczególnych wypowiedzi artystycznych pozwoliło na obserwację reakcji artystów na frapujące społeczeństwa tematy. Sztuka bowiem, by zostać odczytaną, wymaga od odbiorcy pewnego przygotowania i umiejętności odcyfrowania języka, jakim się posługuje. Warto jednak zaznaczyć, że nie ma jednej, słusznej interpretacji, czasem wskazane jest włączenie do procesu analizy dzieła odrobiny humoru. Młodzież miała możliwość zadawania pytań dotyczących oglądanych obiektów i kontekstów, w jakich powstawały.
Zajęcia poprowadziła: mgr Małgorzata Chęcińska-Głazik
W zajęciach wzięli udział uczniowie 3 klasy kompetencji międzykulturowej.
Fot. Krescenty Głazik
» Muzeum Historyczne Miasta Krakowa - Kamienica Hipolitów
Przed samą lekcją uczniowie zaznajomili się z biografią artysty. Następnie znaleźli się w przestrzeni wystawy, która obejmowała twórczość Szajny i Krystyny Skuszanki oraz Jerzego Krasowskiego w Teatrze Ludowym w Krakowie w latach 1955-1966. Co 1-2 min. byli kierowani do sali z obiektem dotyczącym lekcji.
W lekcji muzealnej wzięli udział uczniowie 2 i 3 patronackiej klasy kompetencji międzykulturowej
» Międzynarodowe Centrum Kultury (MCK)
W ramach współpracy z Międzynarodowym Centrum Kultury uczniowie klas kompetencji oraz studenci zapoznają się z misją i strategią działania instytucji pod kątem ochrony dziedzictwa wielokulturowego w Europie Środkowej. Uczestnicy poznają publikacje wydawnictwa MCK dotykające problemu wielokulturowości, a także mają okazję zapoznać się z projektami MCK. Uczestniczą w lekcjach muzealnych oraz seminariach.
Wszyscy uczestnicy spotkania otrzymują broszury informacyjne dotyczące wystawy oraz zaproszenie do odwiedzania MCK zarówno w czasie następnych wydarzeń edukacyjnych, jak i indywidualnie w ramach korzystania z biblioteki, uczestnictwa w wykładach i wystawach.
MIT GALICJI - październik 2014
VACLAV HAVEL NA WYCIĄGNIĘCIE RĘKI - czerwiec 2014
PAMIĘĆ. REJESTRY I TERYTORIA - marzec 2014
Po zwiedzeniu budynku uczniowie zostali zaproszeni do obejrzenia wystawy „Pamięć. Rejestry i terytoria" prezentowanej w Galerii MCK. Wraz z przewodnikiem młodzież próbowała odpowiedzieć na pytanie o rolę pamięci indywidualnej artystów w kontekście historii ostatnich dekad.
W lekcji muzealnej i zwiedzaniu wzięli udział uczniowie 1 i 2 patronackiej klasy kompetencji oraz studenci specjalności niemcoznawczej Instytutu Europeistyki.
Fot. Monika Eriksen, Lidia Sokołowska.